WELCOME TO MY PORTFOLIO
T.HENRIK O.RASCH


This is a website containing some of my professional and hobby based material through the years.
From single photographs, to complete journalistic works produced before, during and after my degree in journalism.



︎︎︎ About me
︎︎︎ Email
︎︎︎ LinkedIn
︎︎︎ Instagram









WELCOME TO MY PORTFOLIO
T.HENRIK O.RASCH

This is a website containing some of my professional and hobby based material through the years.
From single photographs, to complete journalistic works produced before, during and after my degree in journalism.

︎︎︎ Email
︎︎︎ Instagram

ABOUT ME         ARCHIVE         Linkedin         Instagram

– Vi vil nok se en jevn økning fra 2022, men våre estimater tilsier at det ikke vil være normal trafikk før 2025.



Luftrom til leie


Lyden av endeløse kofferter på slep, og alle verdens språk, har blitt byttet ut med lyden av ventilasjonsanlegg og dialekt. Oslo Lufthavn er det stedet som har fått hardest merke hvor sårbare vi fort kan bli.


Det er noe merkelig dystopisk, eller for enkelte utopisk, med folketomme signalbygg. Norges internasjonale knutepunkt har på grunn av koronapandemien blitt tvunget til å overleve på kun smuler. Den tre år gamle rullebanen, bygget for flere milliarder kroner, har blitt den mest eksklusive flyparkeringsplassen vest for riksgrensen. Nå er det ingen som knurrer på deg i køen på Taxfreen. Ingen tirader om å ta ut datamaskiner og all væske over 100 milliliter i sikkerhetskontrollen. Flyreise har blitt en ganske fredfull affære, men på ingen måte uten risiko – smitterisiko.

Delvis andrebølge
Tirsdag 10. november var dagen da Norge stengte ned for andre gang. Ikke like strengt som det var tilbake i mars, men strengt nok til å lamme den noenlunde gjenoppstående flytrafikken inn og ut av landet. Middelhavsbris og palmer i drinken måtte igjen bli erstattet med stiv kuling og skjenkestopp. Av internasjonale ruter står det kun fire-fem oppført hver dag. Alle til de europeiske knutepunktene som Paris CDG og Frankfurt FRA. Ifølge kommunikasjonsansvarlig for Avinor, Gurli Ulverud, vil det ta lang tid før ting er normalt igjen.

– Sånn situasjonen er nå er det vanskelig å se at ting kommer til å gå tilbake til det normale med det første. Det var en liten økning i sommer, men lavere enn antatt. Det er ingen automatikk i at en vaksine fører til flere passasjerer.

For Oslo Lufthavn er det ikke ventet, basert på deres prognoser, at flytrafikken vil være tilbake før om fem år.

– Vi vil nok se en jevn økning fra 2022, men våre estimater tilsier at det ikke vil være normal trafikk før 2025.

Det store problemet nå er de bedriftene som holder til på flyplassen.

– Mange som jobber på Oslo Lufthavn er allerede permittert eller sagt opp. Nå er det en reell sjanse for at det vil skje med flere. Men kostnadene er, for noen, større ved å holde åpent, sier Ulverud.




Uungåelig
Torsdag 19. november annonserte Avinor at de kommer til å stenge ned store deler av flyplassen. De gjør det for å spare penger der de kan. Strøm, rengjøring og andre vedlikeholdsutgifter er grunnen til at de nå ser seg nødt til å stenge hele den nordlige piren – altså det nyeste bygget. I en pressemelding sier lufthavnsdirektør Stine Westby at det er nødvendig å gjøre dette nå, og de ser ikke for seg at de kommer til å åpne områdene igjen før slutten av 2021. Tall fra uke 46 viser at antall flypassasjerer har hatt en nedgang på 86 sammenliknet med i fjor. Flytrafikken er ned 60 prosent.

– På grunn av den lave trafikken er det fortsatt god kapasitet på Oslo Lufthavn, uttaler Westby i pressemeldingen.

Oslo Lufthavn gjennomførte også mange av de samme tiltakene med nedstengning mellom mars og juni. Anslaget for antall reisende i år er i underkant av ti millioner. Nesten 20 millioner under kapasiteten til flyplassen på 29. Men til tross for sviktende besøk, spesielt nå i november, har de fortsatt pyntet opp med juletre og lys.

– Folk skal fortsatt hjem til jul, påpeker Ulverud.



Bare et sted
Oslo Lufthavn har blitt til en hvilken som helst lufthavn man kan finne lokalt på vestlandet. Bare ti ganger så stor. Nå er det innenlandsflyvninger det går i på OSL, selv med sterk oppfordring fra Regjeringen om å unngå flyreiser så langt det lar seg gjøre, er det noen få som trosser oppfordringen. I samme åndedrag har pandemien  også påvirket Norges største flyselskap. Tett i tett står det det flere malplasserte rød- og hvitkledde fly som ikke gjør så mye annet enn å bli flyttet likegyldig rundt når plassen de står på trengs til en annet, litt større, like tomt, fly. Norwegian søkte nylig konkurssikkerhet fra kontoret sitt i Irland. Selskapet har vært igjennom hardt vær tidligere, men ved å måtte kansellere flyvninger hver dag kan mye tyde på at den store norske merkevarebyggeren er i ferd med å måtte kansellere alle sine fremtidige flygninger også i nær fremtid.
På den andre siden har det nordiske flyselskapet SAS klart å mobilisere nok til å holde luft under vingene. Ved utgangene lyser det langt mer blått enn rødt. Men det er vanskelig å dømme på folkemengden, for folk er det nesten ikke mulig å spore. Kun det lille tallet av folk som skal hjem til sin lokale flyplass på vestlandet.



Test for free
Bagasjehallen er det området hvor alvoret i situasjonen pandemien fremstår tydeligst. For de få båndene som er i bruk går det flere timer mellom hver gang de startes. Aldri har sjansen vært bedre for at din koffert er den første som kommer opp med samlebåndet. Resten av hallen har blitt gjort om til et venteværelse. Rundt omkring i hallen løper det sykepleiere fullt beklegg med ansiktsmasker og plastantrekk. To av områdene er satt av til et koronatestsenter, og testen i hallen er frivillig. I begynnelsen var det kun en tredjedel som sa seg villige til å besøke testsenteret da de landet på norsk sokkel igjen. Men etter den nye nedstengningen har villigheten økt betraktelig. Etter mandag 10. november har oppimot 70 prosent av de få som har ankommet landet tatt testen på Oslo Lufthavn – før de har måttet gå inn i karantene.



Familiær distanse
Noen ting er likevel svært gjenkjennbart på området i Ullensaker kommune. Osen av flyeksos som gjør deg høy og selvsikker nok til det du snart skal måtte begi deg ut på, og de enorme reklameskiltene av klokker du aldri kommer til å kjøpe, pryder fortsatt bygget. Uvisst er det når vi alle kan oppleve det igjen i langt mer normale omstendigheter.






























© Trond Henrik Rasch